Ultimate 10 DASH 300S
Dette var et fly jeg bare måtte ha da jeg så det i lufta for første gang. Og det var vel da jeg begynte med modell-fly, sommeren 2000. Det var vel året etter at jeg ringte til Norwegian Modellers og spurte om de hadde en Ultimate liggende, og det hadde de, for den sto ikke oppført i katalogen lenger. De hadde en igjen.
Noen dager etter så kom flis-haugen i posten. For flis-haug var det for en som bare hadde flydd trainer. Esken ble liggende urørt en stund, for bygging var ikke noe som fristet. Det var en i modell-flyklubben som hadde en slik modell som var ferdig bygd. Den var noen år gammel, men den var ferdig bygd og fløy bra. Så jeg spurte sånn i utgangspunktet på tull, at vi kunne bytte! Men da fikk jeg til svar: om jeg ikke hadde flere morsomheter på lager... Så gikk det noen uker og han hadde vel tenkt litt på det jeg sa, for nå ville han bytte! Og bytte ble det. Han skulle bruke den ut sesongen, så skulle jeg få den. Er ikke helt sikker nå, men han hadde den vel en sesong eller to til. Cowling og hjulkåper var ganske lurvete så jeg skulle få beholde de nye. Vi ble enige om at han skulle få ta avstøpning av cowling og hjulkåper før jeg limte disse sammen. Jeg har ennå ikke cowling på ultimate`n, bare to lurvete hjulkåper...
Utstyr
Den forrige eieren hadde en 4-takt 120 i snuten, og det fungerte bra så hvorfor finne opp kruttet igjen... Valget av motor ble en 4-takt 120 OS. I vingene så står det 2 stykk HS-475. Til trottle så bruker jeg en HS-81. Høyde- og side-ror er jeg litt usikker, men det er en digital-servo med litt power i på side-ror. Og en litt kraftigere enn vanlig standard på høyde-ror. En 8-kanals mottaker fra Hitec kobler sammen servoene. Og en 4-cells batteri pakke fra Sanyo gir power til leken. Fly og utstyr ble levert til en i modell-flyklubben, og 1000 spenn fattigere kom herligheten ferdig oppsatt og lagt inn på radio( les; lat).