Så noe som lignet en Katana i et modellfly-blad (alt om hobby). For egentlig så hadde jeg veldig lyst på en Katana, men når jeg leste litt om flyet så bestemte jeg meg for å prøve Funtana`n |
Funtana 90 S
Så noe som lignet en Katana i et modellfly-blad(alt om hobby). For egentlig så hadde jeg veldig lyst på en Katana, men når jeg leste litt om flyet så bestemte jeg meg for å prøve Funtana`n.(Har fortsatt lyst på en Katana). Fikk flyet i hus sånn omtrent midt på sommeren 2005. Pakket ut delene og veide de; fant ut at alle delene hadde en vektforskjell på 10%. Altså venstre vinge-halvdel kontra høyre, venstre balanse-ror kontra høyre osv... men det var lite jeg kunne gjøre med det så byggingen gikk i gang. Begynte ivrig med begynnelsen på brukerveiledningen og iveren avtok etterhvert, noe som dessverre er blitt en vane. Men med gode venner som var mer ivrig enn meg i å se Funtana`n i lufta så fikk bygginga fres over seg
Utstyr
Hadde tenkt å putte i noe som ikke var for pinglete denne gangen. Har nesten bare brukt standard servoer inntil jeg kjøpte Funtana`n, så jeg ville prøve om de litt dyrere servoene fungerte annerledes. (Det blir kjøpt flere av disse servoene for å si det sånn). 6 stykk HS-5945MG står nå i Funtana`n. Når det kom til motor var jeg usikker. Det sto at 2-takt 61-100, eller 4-takt 91-100 var det de anbefalte. Jeg hadde en 2-takt 91 OS liggende, så jeg satte i den. Det ble veldig fint med en pitts-potte. Mottaker ble en 9-kanals Futaba PCM (dual conversion). Batteri ble en 5-cells 1700mAh pakke fra Sanyo.
Litt senere på sommeren sto faktisk Funtana`n ferdig bygd. Flere som skal ha kreditt for det! Da gjenstod faktisk «bare» radio-oppsettet... Har jo hatt radioen noen sesonger så det burde gå greit, men nei da. 2 balanse-ror servoer, 2 høyde-ror servoer... Balanse servoene gikk greit, så måtte det litt tenking til på høyde-ror. Etter litt knoting på radioen så kom de også. Men så skulle det dual-rate inn også, og da skjedde det ting... Balanse-ror på høyde-ror og det var bare en høyde-ror servo som gikk. Men med litt lesing i manual og litt feiling så gikk rorene slik vi ville. (3 timer gikk og klokka var 0400) Planen var å prøve Funtana`n dagen etter, men den gikk med til søvn.
Første prøvetur
Motoren ble startet og rorene sjekket. Visste at tyngde-punktet var litt bak det anbefalte(ca 3.5 cm), men det kunne vel ikke ha så mye å si. Jo det hadde mye å si. Var nesten umulig å fly, selv på low-rate og bare såvidt borte på høyde-ror stikka så levde nærmest flyet sitt eget liv. Fikk det ned på en ganske brukbar måte. Men måtte likevel prøve en tur til for å sjekke forskjellige ting. Tyngdepunktet kunne ikke være der det nå var og det var for lite motorkraft.
To fluer i en smekk
Det måtte mer vekt i nasen på flyet, og det måtte mer motorkraft til. Jeg var fornøyd med plassering av utstyr og flytting av batteri-pakke var ikke noe alternativ(les; lat). Så da ble det lagt til ca 600 gram vekt i snuten på flyet ved hjelp av en 2-takt 160 OS. Nå er tyngdepunktet der det skal være og jeg kan fly alt på halv gass...