Fantastisk jomfrutur med C-130 Hercules !
Etter flere kvelder med gode og nødvendige forberedelser ble det jomfrutur på Herken mandag den 7. juli.
Tross alt skal 4 elektro motorer ha sine toppladede lipoceller og rorutslagene settes i betryggende rate jfr manualen.
Etter litt taxing og range check så det ut til at den nye Futaba 14 MZ hadde signalene i orden.
Modellen var mixet med litt aileron/rudder.
Vindpølsa hang stille og Aksel meldte i fra om take-off retning mot vest.
Modellen som veier ca 7,5 kg holdt stø kurs og fart var det mer enn nok av.
Etter ca 30 m løftet snuten seg og en flott take-off var virkelighet.
Etter et par kontrollerte runder ble elevator trimmet litt ned.

Testflighten varte i ca 9 min og det var minutter vi alle husker som en helt fantastisk opplevelse.
Landingen ble utført fra øst med aktiverte flaps. Hastigheten ble tilpasset og modellen foretok en kontrollert og presis landing som forventet.
En lettet pilot pustet ut og taxet flyet til depotet.
"Dette var bare helt fantastisk" og "så var det litt moro også da" var å høre fra et meget fornøyd publikum.
Dermed var jomfruturen over med karakter bestått og terningkast 6.
En 4 motors C-130 Hercules med 2, 5 meters vingespenn gjør inntrykk.
Tekn data:
Produsent: Advance Scale Models
Motorer: 4 stk børsteløs, type Electrifly RIMFIRE, 35-36-1000kV
Speedcontr: Electrifly Silver Service SS-45
Batteri: 4 stk Hyperion 3C 3300 mAh
Propeller: 4 stk 11x7
Vingespenn: 254 cm
Vingeareal: 64 dm
Vekt: ca 7500gr
Radio: Futaba 14MZ/R5/14 DPS
Lykke til med videre flighter !
>>Les mer...











Bilder fra Jomfrutur C-130 Hercules slutt !